• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69857
+
-

کشتی گیله‌مردی؛  از گیلان تا غرب مازندران

یک کارشناس تربیت بدنی: این کشتی دارای آداب خاص و قوانین دقیقی بوده و روح پهلوانی بر آن حکمفرماست

ورزش
کشتی گیله‌مردی؛  از گیلان تا غرب مازندران

کشتی گیله‌مردی ورزش باستانی گیلانی‌هاست، اما به دلیل قرابت تاریخی که با غرب مازندران دارد از محبوبیت خاصی بین مردمان این دیار برخوردار بوده و در طول سال رقابت‌های جذاب و دیدنی در این منطقه برگزار می‌شود.به گزارش ایرنا، سنت کشتی پهلوانی در همه حوزه‌های فرهنگی کشور پیشینه‌ای کهن دارد. کشتی گیله‌مردی هم رسم ماندگاری است که در گیلان و غرب مازندران بین پهلوان‌های نامی برگزار می‌شود. 

این ورزش که پیشینه آن به قرن چهارم برمی‌گردد به صورت سنتی اواخر بهار، زمانی که کشاورزان تا رسیدن محصول فراغت دارند یا تابستان، زمانی که شالیکاران حاصل دسترنج خود را برداشت می‌کنند، انجام می‌شود و طرفداران زیادی در سراسر کشور مخصوصا در شمال ایران دارد.

در شمال کشور رده‌های سنی اعم از پیر، جوان و حتی کودکان رغبت زیادی به این رشته دارند. در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به کشتی گیله‌مردی در غرب مازندران شده است و شاهد برگزاری رقابت‌های سنگین و نفس‌گیر در روستاهای این منطقه هستیم که با استقبال بسیار خوبی نیز از سوی طرفداران این رشته ورزشی مواجه شده است.مسلم است برگزاری چنین رقابت‌هایی آن هم در روستاها علاوه بر این‌که به شناسایی ظرفیت‌های این ورزش کمک می‌کند، در ایجاد نشاط، شادابی و حتی رونق اقتصادی هم نقش بسزایی ایفا می‌کنند.


کشتی گیله‌مردی؛ محبوب دل‌ها

یک شهروند تنکابنی که علاقه شدیدی به این رشته ورزشی دارد پیرامون برگزاری رقابت‌های کشتی گیله‌مردی گفت: کشتی گیله‌مردی بخشی از هویت مردم گیلان و غرب مازندران است و به علت آن‌که بسیار ساده و دور از رنگ و لعاب امروزی برگزار می‌شود، بسیاری از مردم به آن علاقه‌‌مند هستند. 

«ابراهیم میربهاری» افزود: در سال‌های نه چندان دور این ورزش از رونق بیشتری برخوردار بود و پهلوانان زیادی از این منطقه معرفی شدند و سال‌ها افتخارآفرینی کردند.وی فراموش نشدن کشتی گیله‌مردی را نتیجه زحمات پهلوانان در سال‌های گذشته دانست و اظهار کرد: اگر پهلوانان اقدام به تربیت و آموزش کشتی‌گیران جوان نمی‌کردند، شاید این ورزش در طول زمان از یاد می‌رفت.

به گفته میربهاری، برگزاری این رقابت‌ها نه تنها خاطرات پهلوانان و پیشکسوتان این رشته را زنده کرد بلکه بسیاری از جوانان هم علاقه‌‌مند به آموختن فنون آن شدند.این شهروند یادآور شد: در شرایطی که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، جوانان این مرز و بوم را تهدید می‌کند، برگزاری چنین رقابت‌هایی می‌تواند از به دام افتادن آنها جلوگیری کند.


ورزشی آمیخته با فتوت و مردانگی

یک کارشناس تربیت بدنی به اهمیت برگزاری این کشتی محلی اشاره کرد و گفت: کشتی گیله‌مردی دارای آداب خاص و قوانین دقیقی بوده و روح پهلوانی بر آن حکمفرماست.«پرهام پورهاشم» افزود: توجه به این رشته ورزشی به دلیل داشتن ظرفیت‌های فراوان در ابعاد مشارکتی، سرگرمی و اقتصادی می‌تواند ابزاری برای نیل به توسعه در جوامع روستایی و شهری باشد، به شرط آن‌که مردم و نهادهای بومی از جریان تصمیم‌گیری، برنامه‌‌ریزی و اجرای این ورزش‌ها حذف نشوند.

وی با بیان این‌که قدرت کشتی گیلان را باید در گیله‌مردی و قدرت کشتی مازندران را در لوچو مشاهده کرد، گفت: برگزاری کشتی گیله‌مردی علاوه بر تقویت توریسم، افزایش سرمایه اجتماعی، ایجاد شغل، آشنایی با رسوم ملی و محلی، سلامتی جسم و روان و کار گروهی و تعاونی، می‌تواند به رسیدن به شاخص‌های توسعه محلی، شادی ساکنان هر منطقه و بقای این کشتی نیز کمک کند.پورهاشم بیان کرد: باید از تجربیات پیشکسوتان این رشته ورزشی استفاده کرد تا رقابت‌های کشتی گیله‌مردی همچون گذشته پر رونق و باشکوه برگزار شود.



ضرورت توجه مسئولان

یکی از پهلوانان کشتی گیله‌مردی در تنکابن تداوم برگزاری این رقابت‌ها را منوط به رفع مشکلات کشتی‌گیران دانست و گفت: نداشتن حامی مالی و زمین برای تمرین، خدمات ضعیف پزشکی هنگام مسابقه و نداشتن بیمه درمانی از مهم‌ترین مشکلاتی است که آینده این رشته ورزشی را به خطر خواهد انداخت.

«مقصود تلیکانی» بیان کرد: باید برای کشتی گیله‌مردی اساس و پایه‌ای در نظر گرفته شود تا این ورزش جایگاه اصلی خود را پیدا کند و جوانان ضمن گرایش به این ورزش از بسیاری از معضلات اجتماعی در امان بمانند.وی به استعداد‌های فراوان در این رشته ورزشی اشاره کرد و گفت: ایجاد زیرساخت، حمایت‌ مالی، تبلیغات و از همه مهم‌تر حمایت‌های معنوی که کل کشتی در آن خلاصه می‌شود، از اساسی‌ترین نیازهای کشتی‌گیران گیلان و مازندران است.

به گفته تلیکانی، خوشبختانه مردم غرب مازندران از این رقابت‌ها استقبال خوبی دارند. باید با افزایش سطح کمی و کیفی این رقابت‌ها، شرایط موجود را حفظ کنیم.
وی اظهار کرد: این رشته ورزشی تا به حال توسط کسانی که بدون هیچ چشمداشتی رقابت‌ها را در نقاط مختلف برگزار می‌کنند پابرجا مانده است. امیدواریم مسئولان ورزشی استان و کشور از این پس سهم بیشتری در حفظ این رقابت‌های سنتی داشته باشند.

کشتی گیله‌مردی قدمتی دیرینه دارد

رئیس اداره ورزش و جوانان تنکابن، کشتی گیله‌مردی را از ورزش‌های پرطرفدار در غرب مازندران دانست و گفت: طی 4 سال گذشته ۱۳ بار رقابت‌های کشتی گیله‌مردی در نقاط مختلف به ویژه روستاها برگزار شد. این رشته ورزشی که قدمتی دیرینه دارد، به جز گیلان بین مردم غرب مازندران هم از محبوبیت خاصی برخوردار است.
«روح الله امین شکوهی» افزود: رقابت‌های کشتی گیله‌مردی چند روز قبل که به مدت ۲۵ شب برگزار شد و ۸۰ پهلوان از گیلان و مازندران در آنها شرکت داشتند.

وی با بیان این‌که هر شب بین 2 تا ۳ هزار نفر شاهد این رقابت‌ها بودند، ادامه داد: این رقابت‌ها در 2رده سبک‌وزن زیر ۸۰ کیلوگرم و بالای ۸۰ کیلوگرم برگزار شد. در برخی شب‌ها نیز شاهد رقابت در وزن‌های آزاد بودیم.امین شکوهی یادآور شد: به سر پهلوان این رقابت‌ها به عنوان جایزه ویژه یک رأس گاو نر اهدا شد.


جشنواره کشتی گیله‌مردی در تنکابن  

امسال با ابتکار شهرداری تنکابن رقابت‌های کشتی گیله‌مردی در قالب یک جشنواره بومی محلی، از روستا به شهر انتقال یافت و علاقه‌مندان به مدت ۲۵ شب زیر نور مهتاب به تماشا نشستند و شب‌های خاطره‌انگیزی برای خود رقم زدند.«محمد زرودی» شهردار تنکابن درباره اهداف برگزاری این جشنواره گفت: این جشنواره با هدف احیای آیین و سنن مردم غرب مازندران و به‌ویژه تنکابن برگزار و با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

وی افزود: استقبال بسیار خوب بود و مسافران و گردشگران در کنار دیدن کشتی گیله‌مردی، از غرفه‌های عرضه محصولات صنایع‌دستی و تولیدات خانگی هم خرید کردند، ضمن این‌که برای کودکان نیز فضای شاد و مفرحی ایجاد شد.زرودی با قدردانی از تمامی کسانی که برای برگزاری این جشنواره تلاش کردند، یادآور شد: ایجاد نشاط اجتماعی از برنامه‌های شهرداری تنکابن است و تاکنون جشنواره‌های زیادی با موضوعات مختلف همچون جشن بهار نارنج و جشن کاکایی‌ها برگزار شده است.جشنواره کشتی گیله‌مردی تنکابن پنجشنبه (10مرداد) با انتخاب سر پهلوان به کار خود پایان داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید